Fanshop
Fanshop

VRIJ VERVOER NAAR NIJMEGEN EN HEERENVEEN

Feyenoord-supporters kunnen de wedstrijden tegen NEC Nijmegen op zondag 23 december en SC Heerenveen op zondag 30 december op basis van vrij-vervoer bezoeken. Dat is de uitkomst van overleg tussen Feyenoord, de clubs en de lokale driehoeken van de gemeentes Nijgemen en Heerenveen. Feyenoord is verheugd dat beide gemeentes mee willen werken aan een dergelijke regeling.
In het geval van NEC was lokale driehoek in eerste instantie voornemens een verplichte buscombiregeling op te leggen. Nijmegen hanteert sinds kort een beleid dat wanneer zich rond een wedstrijd problemen voordoen met bezoekende supporters zij de drie seizoenen daarna met de bus naar de wedstrijd dienen te komen. Op 8 mei 2005 verliep de wedstrijd NEC-Feyenoord niet zonder problemen, hetgeen voor de autoriteiten aanleiding vormde om vorig seizoen busvervoer verplicht te stellen. Omdat het hiervoor goede argumenten had, kon Feyenoord hiermee goed leven. Op zondag 26 november 2006 troffen beide clubs elkaar weer in het Goffertstadion. Ondanks de 4-1 nederlaag gedroegen de 600 aanwezige Feyenoord-supporters zich voorbeeldig. Dat gedrag wordt nu beloond. Op aandringen van zowel NEC als Feyenoord heeft de lokale driehoek haar standpunt herzien en kunnen Feyenoord-supporters op zondag 23 december met eigen vervoer naar Nijmegen reizen. Feyenoord dringt er bij de supporters op aan het door de Gemeente Nijmegen en NEC gestelde vertrouwen niet te beschamen.

Groningen
Feyenoord is blij dat de supporters de twee laatste wedstrijden van 2007 via een vrij-vervoersregeling kunnen bezoeken en gevrijwaard zullen blijven van perikelen die zich voordeden rond de wedstrijd FC Groningen-Feyenoord van zondag 25 november. De 1.000 supporters die deze wedstrijd bezochten waren door de lokale Groningse overheid verplicht om dit via een buscombiregeling te doen. Rond die regeling ging zo’n beetje alles fout wat er op zo’n dag maar fout kan gaan. Zo liepen de bussen die vanuit Rotterdam en Utrecht vertrokken vertraging op waardoor een aantal bussen vanuit Beilen – die bij deze bussen moesten aansluiten – niet op tijd konden vertrekken. Vervolgens werd vanaf Beilen gekozen voor een route waarbij de Feyenoord-supporters de gehele provincie Groningen te zien kregen. Doordat die toer werd afgelegd met een snelheid van zo’n 60 kilometer per uur arriveerden de eerste bussen pas rond vijf over twee bij het stadion. Daar waren drie toegangspoorten beschikbaar. Tot overmaat van ramp weigerden twee van die poorten dienst.

Medewerkers van Feyenoord hebben plaatselijk alle zeilen bij gezet om te proberen alle supporters op tijd in het stadion te krijgen. Aan de omleidingsroute en de snelheid viel niet te tornen. Bij het stadion kon in overleg met FC Groningen wel geregeld worden dat een extra toegangshek geopend werd. Desondanks viel niet te voorkomen dat enkele tientallen supporters het begin van de wedstrijd moesten missen.

Nog voordat de meeste supporters thuis waren hadden zij in hun mailbox al een bericht van Feyenoord ontvangen waarin de club excuses heeft gemaakt voor de vele ongemakken die de 1.000 supporters zondag moesten ondervinden. Feyenoord zal de regeling samen met FC Groningen en de politie van zowel Rotterdam als Groningen uitgebreid evalueren.

‘We kunnen ons voorstellen dat de supporters goed ziek zijn van hetgeen ze afgelopen zondag allemaal hebben moeten doorstaan. Dit is niet leuk meer. Achtenhalf uur in een bus zitten om een wedstrijd in de Eredivisie te kunnen zien is eigenlijk absurd. Feyenoord doet er alles aan om voor elke wedstrijd een zo gunstig mogelijk regeling voor haar supporters te realiseren maar helaas zien we steeds vaker dat gemeenten beperkingen opleggen. Naar onze mening wordt er veel te snel maar een combiregeling – in welke vorm dan ook – gegrepen. Die tendens moeten we weer te zien doorbreken. En hoewel we natuurlijk afhankelijk zijn van de samenwerking met overheden zullen we alles doen wat in ons vermogen ligt om dat te bereiken’ aldus Ton Strooband, coördinator Supporterszaken van Feyenoord.