Fanshop Tickets
Fanshop Tickets

Gudde presenteert Feyenoord in de samenleving bij FBC

De Feyenoord Business Club (FBC) heeft maandagavond tijdens het eerste happy hour van het seizoen een presentatie gekregen van de maatschappelijke projecten en plannen van Feyenoord. Algemeen directeur Eric Gudde gaf in het Maasgebouw circa zeventig leden van de Business Club een uitgebreide toelichting op alle projecten die vallen onder de noemer Feyenoord in de samenleving. Mark Vogt, algemeen directeur van War Child, ging daarna in op de bijzondere band tussen Feyenoord en het goede doel dat zich inzet voor kinderen in oorlogsgebieden.
Volgens Gudde is de rol van Feyenoord in de maatschappij één van de belangrijkste thema’s buiten het voetbal voor de komende jaren bij de club. Feyenoord was al langer maatschappelijk actief op verschillende fronten, maar sinds kort zijn de projecten uitgebreid en gebundeld onder de noemer Feyenoord in de samenleving.



‘We waren vroeger ook actief in de wijken en werkten bijvoorbeeld samen met Unicef, maar dit deden we niet gestructureerd genoeg’, vertelde Gudde aan de aandachtige aanwezigen. ‘Natuurlijk heeft de club sportieve en financiële problemen, maar het zou een flauw excuus zijn om ons dan niet met maatschappelijke projecten bezig te houden. Feyenoord heeft spelers en trainers die van ontzettend veel waarde kunnen zijn voor bijvoorbeeld de wijken in Rotterdam. Vijf zinnen van Leroy Fer kunnen meer impact hebben dan een uitgebreid verhaal van een professor.’



Feyenoord richt haar maatschappelijke projecten op de eerste plaats op de wijken in Rotterdam met de projecten Scoren op Zuid en sinds kort Scoren in Noord. Daarnaast werkt de club samen met het Sophia Kinderziekenhuis en War Child, ondersteunt Feyenoord het Nederlandse amateurvoetbal via het project Amateur-partners en is het Fancoach-project opgezet voor supporters tussen de 12 en 23 jaar.

Gudde lichtte tevens een tipje van sluier op van de plannen voor de toekomst. Zo gaat Feyenoord in samenwerking met de Giovanni van Bronckhorst Foundation van start met de Giovanni van Bronckhorst Academy in De Kuip. Dit wordt een leercentrum in het stadion voor kinderen met een leerachterstand. ‘In Engeland is er al zeer veel succes geboekt met clubs die kinderen helpen met een leerachterstand’, vertelde Gudde. ‘Dat gaan wij ook doen in Rotterdam. Daarmee doen we iets structureels voor de kinderen uit de stad.’



Volgens Mark Vogt, directeur van War Child, is Feyenoord op de goede weg wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Feyenoord is wat dat betreft een toonbeeld’, zei Vogt, die dieper inging op de samenwerking tussen de club en War Child. De samenwerking houdt onder meer in dat Feyenoord fondsen werft voor het goede doel tijdens het jaarlijkse gala in december. ‘Afgelopen jaar is daar een schitterend bedrag opgehaald, waarmee ons grootste project drie maanden draaiende gehouden kon worden. Daarmee worden 20.000 kinderen bereikt.’

Feyenoord en War Child delen volgens Vogt een belangrijke waarde: daadkracht. ‘Geen woorden, maar daden geldt zowel voor ons als voor de club’, zei Vogt. ‘Bovendien hebben we allebei het heilige geloof dat het morgen beter wordt.’

De avond voor de leden van de Business Club werd afgesloten met een diner in De Kuip Eten en Drinken.