Fanshop Tickets
Fanshop Tickets

Eerste Voor het leven-bandje voor ‘ervaringsdeskundige’

Feyenoord-supporter Eric van Die mocht dinsdagmiddag in De Kuip uit handen van Feyenoords commercieel directeur Mark Koevermans het eerste speciale ‘Voor het leven’ polsbandje in de clubkleuren van Feyenoord in ontvangst nemen. Dit bandje krijgen alle supporters die zich als burgerhulpverlener laten registreren op www.opel.nl/voorhetleven. De 44-jarige Van Die deed dat dinsdag als eerste en zei te hopen dat vele supporters dit goede voorbeeld zullen volgen.

Van Die werd niet voor niets door de Hartstichting gevraagd om het eerste bandje in ontvangst te nemen. Hij kreeg zelf in 2011 namelijk te maken met een hartaanval, maar zag door attent reageren van zijn vrouw, de huisarts en ambulance- en ziekenhuispersoneel zijn leven gered worden. ‘In totaal heb ik op één ochtend vijfmaal een hartstilstand gekregen’, vertelt de Feyenoord-supporter. Dan met een knipoog: ‘Je kunt dus wel zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben.’

De ochtend waarop Van Die een hartaanval kreeg, begon als alle andere. Van Die was klaar om naar zijn werk te vertrekken, toen hij zich opeens niet lekker voelde. Op aanraden van zijn vrouw ging hij op bed liggen, waarna zij al snel de huisarts belde. ‘Die vertrouwde het niet en stuurde een collega langs’, zegt Van Die. ‘Toen die uiteindelijk op de slaapkamer stond, was ik er al niet meer bij. Daarop is direct 1-1-2 gebeld en heeft mijn vrouw geholpen met beademen, terwijl de arts de reanimatie is gestart.’

Zowel in de ambulance als in het ziekenhuis kreeg Van Die nog diverse hartaanvallen. Met dank aan een stent die geplaatst werd en de juiste medicatie overleefde hij. ‘Wel heb ik een lichte hersenbeschadiging opgelopen, waardoor ik soms wat vergeetachtig ben, maar daar is goed mee te leven. Ik heb het geluk gehad dat mijn vrouw zeer adequaat heeft gereageerd. Als ze bijvoorbeeld eerst de kinderen naar school had gebracht in plaats van de dokter te bellen, had ik hier nu niet meer gezeten.’

Van Die is blij dat er met de campagne van Feyenoord, Opel en de Hartstichting extra aandacht komt voor een landelijk netwerk van burgerhulpverleners, waarbij zoveel mogelijk mensen die kunnen reanimeren zijn aangesloten. ‘Los daarvan vind ik het belangrijk dat er op meer plaatsen een AED (automatische externe defibrillator, red.) beschikbaar komt. Daar kunnen levens mee gered worden.’

Voor Van Die zijn de hartproblemen die hij heeft gehad geen reden om minder fanatiek mee te leven met de wedstrijden van Feyenoord. Glimlachend: ‘Bij het kijken naar Feyenoord slaat mijn hart regelmatig over, maar als het daarbij blijft, vind ik dat geen enkel probleem.’  

Volg jij het voorbeeld van Eric van Die? Meld je dan aan voor het landelijke oproepsysteem via www.opel.nl/voorhetleven en ontvang ook een ‘Voor het leven’ polsbandje.

Foto v.l.n.r. Mark Koevermans (commercieel directeur Feyenoord), Johan Claassen (directeur Opel), David Verschoor (directeur marketing & communicatie Hartstichting) en Eric van Die.