Fanshop Tickets
Fanshop Tickets

COLLECTE VOOR SOPHIA LEVERT 13.000 EURO OP

De collecte die voorafgaand aan Feyenoord-Heerenveen werd gehouden heeft liefst 13.000 euro opgeleverd. De opbrengst viel bijna net zo hoog uit als het bedrag dat bij de eerste Sophiadag in het seizoen 2003/2004 werd opgehaald. Het bedrag wordt aangewend om speelplekken te creëren in de centrale hal van het ziekenhuis. De bekendmaking van het bedrag vormde de passende afsluiting van de Sophiadag, die ondanks de pijnlijke nederlaag succesvol verliep.

De wedstrijd tegen Heerenveen had een speciaal karakter. 1100 patiëntjes van Sophia bezetten met hun ouders, broers, zussen en/of andere aanhang de vakken H en HH. Daarnaast namen er ook in de units patiëntjes plaats. Meer dan twintig unit-houders stelden plaatsen voor de Sophia-kinderen en hun familie ter beschikking. Verder waren er patientjes die dienst deden als wedstrijdmascottes, vlaggenzwaaiers en dansers tijdens de dansact die in het kader van Rotterdam Sportjaar 2005 door 500 kinderen werd verzorgd.
 
Bert van der Heijden van het Sophia Kinderziekenhuis reageerde verheugd op de succesvol verlopen dag: ´Voor de kinderen van het Sophia is het fantastisch dat zij voor de tweede maal op de Sophia-dag aanwezig konden zijn, de eerste keer was het niet moeilijk om een vak vol te krijgen, de tweede keer was het heel erg moeilijk om het vak niet overvol te krijgen. Zoveel enthousiasme is er. Ook de komst van de spelers naar het Sophia bij de presentatie van het nieuwe team en af en toe tussendoor, geeft aanleiding tot groot plezier. Het is gelukkig voor de zieke kinderen nog net niet een reden om in het Sophia te gaan liggen, maar het scheelt niet veel. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om in de weekeinden bij de thuiswedstrijden live aanwezig te kunnen zijn in het ziekenhuis. We zien nu al enkele medewerkers die graag op deze dagen dienst doen, daarnaast is het natuurlijk voor ouders en kinderen een luxe om zoiets moois tijdens een ziekenhuisopname te kunnen beleven. We gaan voort op de ingeslagen weg en hopen deze vriendschapsband nog heel lang te bevestigen en sterker te maken.´

Feyenoords commercieel manager Sjaak Troost is dezelfde mening toegedaan. ´Het is een heel dankbare samenwerking. Wij geven als club zoiets simpels, maar krijgen regelmatig van patiënten te horen dat het de mooiste dag van hun leven is geweest. Dat bezorgt mij en veel anderen kippenvel, het raakt je als mens. De samenwerking met Sophia is heel dankbaar. We krijgen er blijdschap en geluk voor terug. De eerste Sophiadag was nieuw voor iedereen en misschien nog wat onwennig. Nu weet iedereen dat de laatste of voorlaatste competitiewedstrijd van het seizoen in het teken staat van de Sophiadag. Wij krijgen daar van alle kanten positieve reacties over. Feyenoord neemt internationaal, met de samenwerking met Unicef, en nationaal met het Sophia zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als je zoiets doet, moet je het goed doen. Ik denk dat we daar vandaag weer in geslaagd zijn.´

Club en ziekenhuis besloten in 2003 tot een samenwerking die naast de Sophiadag tevens onderdelen behelst als het bezoek dat de selectie twee keer per jaar aan het ziekenhuis brengt, de inbreng in de actie ´Lichtjes voor Sophia´, het live verzorgen van alle thuiswedstrijden in het ziekenhuis en individuele acties voor individuele kinderen.