Fanshop Tickets
Fanshop Tickets

FEYENOORD ROEPT TWEE INVESTERINGSMODELLEN IN HET LEVEN

Naast de bekendmaking van de nieuwe bestuurlijke structuur van Feyenoord werd de persconferentie vrijdagmiddag ook benut om meer duidelijkheid te verschaffen over de financiële mogelijkheden van de club. Om de spelersgroep een kwaliteitsinjectie te geven, gaat Feyenoord twee investeringsmodellen in het leven roepen. Om de daarvoor noodzakelijke miljoenen te genereren start de club met een ‘Feyenoord Talent Pool’ en de uitgifte van certificaten van aandelen, maakte financieel directeur Onno Jacobs bekend.

De oprichting van de ‘Feyenoord Talent Pool’ moet de club een bedrag van zes miljoen euro opleveren. Deelnemers aan dit participatiefonds beleggen minimaal 250.000 euro in het fonds. Zij verwerven daarmee 25 procent van de transferrechten van in totaal zeven spelers uit de selectie, goed voor een waarde van zes miljoen euro. Als de betreffende spelers vertrekken stroomt 25 procent van de netto-opbrengst naar de beleggers. De overige 75 procent komt ten bate van de club. De zeven spelers maken onderdeel uit van de huidige selectie.

Voor de uitgave van certificaten van aandelen zullen naar verwachting een twintigtal investeerders worden benaderd. Deze investeerders kopen een aandeel voor duizend euro per stuk met een minimale afname van duizend aandelen, wat een miljoen euro betekent per investeerder. ‘Deze twee investeringsmodellen moeten samen een dusdanige hoeveelheid geld opleveren dat we sportief een stap voorwaarts kunnen zetten’, aldus Jacobs, die aangaf dat de opbrengsten nog deze zomer zullen worden aangewend om de selectie verder te kunnen versterken.

Commercieel directeur Chris Woerts meldde verder dat de verkoop van seizoenkaarten op schema ligt. Inmiddels zijn er ongeveer 18.000 seizoenkaarten verkocht, vergelijkbaar met het aantal dat vorig jaar rond dit tijdstip was verkocht. ‘We hebben goede verwachtingen dat we net als vorig jaar weer 32.000 seizoenkaarten aan de man brengen’, zei Woerts, die ook aangaf dat alle sponsorcontracten voor de komende periode zijn verlengd of zich in de eindfase van de onderhandelingen bevinden. Voor de Business Units geldt zelfs een wachtlijst. ‘Wat de economische perspectieven betreft, zijn de signalen dus zeker positief’, aldus Woerts.

Feyenoord introduceert volgend seizoen ‘secondary ticketing’. Seizoenkaarthouders die niet in de gelegenheid zijn een thuiswedstrijd te bezoeken kunnen via een speciaal platform op internet hun plaats beschikbaar stellen. De helft van de opbrengst gaat naar de betreffende seizoenkaarthouder, de andere helft naar de club. Ook voor de aandeelhouders, waarvan momenteel ongeveer vijftig procent niet komt opdagen bij de thuisduels van Feyenoord, wordt dit systeem gehanteerd. Woerts: ‘Dit levert iedereen voordeel op: de club, de seizoenkaarthouder en de supporter die een keer in een vak komt te zitten dat doorgaans uitverkocht is.’