Prijsstijging seizoenkaarten verklaard

Huidige seizoenkaarthouders ontvingen onlangs de seizoenkaartmailing, waaruit bleek dat de prijzen van de seizoenkaarten omhoog gaan en de seizoenkaart met enkele wedstrijden wordt uitgebreid. Feyenoord kreeg naar aanleiding van deze mailing enkele tientallen vragen en reacties van supporters. Commercieel directeur Mark Koevermans geeft tekst en uitleg aan de hand van meest gestelde vragen die de afgelopen dagen bij de club binnenkwamen.

Waarom worden de seizoenkaarten duurder?
De prijsstijging van de seizoenkaarten heeft verschillende redenen. Allereerst speelt de financiële situatie waarin Feyenoord zit een grote rol. De club is door de KNVB ingedeeld in Categorie 1, wat wil zeggen dat de voetbalbond de inkomsten en uitgaven van Feyenoord scherp in de gaten houdt. Vanwege die financiële situatie is er in 2009 een forse bezuinigingsoperatie doorgevoerd, waardoor de club elf miljoen euro kon besparen. ‘We zetten die bezuinigingen zeker ook in 2010 door, maar op een gegeven moment is de rek er wel uit’, zegt commercieel directeur Mark Koevermans. ‘Als je dan versneld gezond wilt worden, zal je goed naar je inkomsten moeten kijken. Dit advies kwam ook vanuit de Eredivisie NV en KNVB en hebben we ter harte genomen.’
Dit betekent dat Feyenoord niet alleen de prijzen voor zakelijke supporters verhoogt en bijvoorbeeld opnieuw om de tafel gaat met sponsoren, maar dat Feyenoord er ook niet aan ontkomt om de prijzen van de seizoenkaarten te verhogen. Koevermans: ‘We moeten de club de komende 2,5 jaar gezond maken, omdat anders onze licentie en dus onze toekomst gevaar loopt.’
Bij het bepalen van de nieuwe seizoenkaartprijs, werden twee zaken in ogenschouw genomen. De eerste belangrijke factor was dat Feyenoord vier jaar lang de prijzen van de seizoenkaarten nauwelijks heeft verhoogd. Elk seizoen werd alleen een inflatiecorrectie doorberekend van ongeveer 2,5 procent. In het voetbaljaar 2006/2007 werden de prijzen van de seizoenkaarten zelfs met vijf procent verlaagd. Feyenoord vergeleek bovendien de seizoenkaartprijzen met die van andere Nederlandse clubs. ‘Daarbij hebben we echt niet alleen naar Ajax en PSV gekeken’, zegt Koevermans. ‘Feyenoord zat, zeker als je naar de status van de club en de grootte van het stadion kijkt, relatief laag.’ Bij een club als Willem II lag de gemiddelde seizoenkaartprijs dit seizoen bijvoorbeeld hoger dan bij Feyenoord. Koevermans: ‘De sportieve prestaties hebben er misschien niet toe geleid dat we de afgelopen jaren prijzen konden verhogen, maar anderzijds is het ook niet reëel om vier jaar lang niets aan je prijzen te doen. Daarom hebben wij gezegd: we gaan voor komend seizoen de prijzen met tien procent, plus de inflatiecorrectie, verhogen.’
 
Waarom zitten de openingswedstrijd, het eerste Europese duel en de eerste bekerwedstrijd in de seizoenkaart?
Na feedback van de huidige seizoenkaarthouders ontvangen te hebben, is duidelijk geworden dat velen graag willen dat de openingswedstrijd en het eerste thuisduel in het toernooi om de KNVB beker in de seizoenkaart worden meegenomen, in plaats van dat ze daar dan steeds weer apart voor moeten betalen. In de Premier League gebeurt het al veelvuldig dat dergelijke wedstrijden in de seizoenkaart zitten en Feyenoord heeft voor komend seizoen ook voor dit model gekozen. ‘Die wedstrijden willen we zo voordelig en goed mogelijk aanbieden aan de supporters’, zegt Koevermans. Vanuit die gedachte ontstond het 3=2 model, wat wil zeggen dat seizoenkaarthouders drie wedstrijden voor de prijs van twee krijgen. ‘Naast de prijsverhoging die sowieso wordt doorgevoerd, willen we daarmee de trouwe supporters toch voordeel bieden’, vertelt de commercieel directeur. Mocht één van de drie wedstrijden niet gespeeld worden, bijvoorbeeld omdat de club onverhoopt Europees voetbal mis zou lopen, dan worden de seizoenkaarthouders hiervoor uiteraard gecompenseerd. Koevermans: ‘Als je nu berekent wat je voor een seizoenkaart betaalt en dat deelt op de zeventien wedstrijden, dan zijn de kosten van de seizoenkaart waar Feyenoord verreweg het meeste van verkoopt (ruim 20.000, red.), ongeveer 12,05 euro per wedstrijd. Als je bij de nieuwe seizoenkaart de prijs berekent over de twintig wedstrijden die worden aangeboden - waar dus de prijsverhoging inzit - dan kom je uit op 12,75 euro per wedstrijd. Deze supporters betalen per wedstrijd dus nominaal 70 eurocent meer dan dit seizoen.’
 
Is het mogelijk om de seizoenkaart gespreid te betalen?
Ja. Voor het eerst sinds de Gouden Jubileumkaart die in 2008 werd aangeboden, biedt Feyenoord supporters weer de mogelijkheid om de seizoenkaart in twee termijnen te betalen. Dit betekent dat in de maand mei 70% wordt betaald en drie maanden later de resterende 30%. ‘We begrijpen dat veel mensen in de huidige situatie niet zomaar een paar honderd euro op tafel kunnen leggen, daarom willen we ze met deze gespreide betaling tegemoet komen’, zegt Koevermans. ‘De mei-incasso zal lager zijn dan vorig jaar, echter volgt een tweede betaling eind september.’
 
Waarom krijgen seizoenkaarthouders het lidmaatschap van Het Legioen voortaan gratis bij aangeboden?
Ter compensatie van de prijsverhoging biedt Feyenoord alle seizoenkaarthouders gratis het lidmaatschap van Het Legioen aan. Normaal gesproken kost dit lidmaatschap 40 euro (30 euro voor seizoenkaarthouders). Voor seizoenkaarthouders die al lid zijn van Het Legioen, vervalt dus het lidmaatschapsbedrag van 30 euro. ‘Zo willen we ons aanbod nog aantrekkelijker maken’, zegt Koevermans. Supporters die een seizoenkaart aanvragen, maar om wat voor reden geen lid willen worden van Het Legioen, kunnen dit aanvinken op hun bestelformulier.
 
Draaien de supporters middels de prijsverhoging op voor de financiële problemen van de club?
Nee, want de prijzen van de seizoenkaarten waren ongeacht de financiële situatie bij de club gestegen. Een prijsverhoging van 10% (plus inflatiecorrectie) was sowieso doorgevoerd, om een reëlere prijsstelling te hebben. Dat zou betekenen dat een seizoenkaart van 205 euro voor komend seizoen 230 euro zou gaan kosten. ‘Veel mensen zullen een dergelijke prijsstijging begrijpen’, zegt Koevermans. ‘Daar komt bij –en daar lopen we niet voor weg- dat prioriteit nummer één is om de club gezond te maken. Met het extra 3=2 aanbod komt de kaart van 205 euro nu op 255 euro. Maar als je dan kijkt wat je er voor die extra 25 euro krijgt, denk ik dat het een erg goed aanbod is. Wij hopen dat de supporters niet alleen naar de prijsverhoging kijken, maar goed begrijpen dat ze er ook meer voor terugkrijgen. Daarbij helpen de supporters Feyenoord enorm. We hopen dat het legioen ons ook de komende jaren wil steunen en dat supporters zien dat er gebouwd wordt aan de gezondmaking van de club en een elftal waarin jonge jongens zoals De Vrij, Castaignos, Schenkeveld en Van Haaren een kans krijgen. Wijnaldum en Fer zijn nu al twee vaste waarden en belangrijke factoren. Dat is een fantastische basis om over een paar jaar te oogsten.’
 
Dit artikel zal ook verschijnen in het nieuwste Feyenoord Magazine, dat eind deze maand uitkomt.

Ja, ik ga akkoord Feyenoord.nl gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om je van relevante advertenties te voorzien.
Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Blijf je onze website gebruiken dan ga je akkoord met het plaatsen van cookies.

Feyenoord Business CLub
INLOG VOOR ONZE LEDEN
WILT U OOK LID WORDEN?
×